Wat vinden jullie?
De sessies met Mieke waren een interessante ontdekking. Het leren bewust te zijn van je lichaam bij je dagelijkse functioneren is een cadeau aan jezelf. Het lichaam geeft zoveel meer signalen af dan we gewend zijn op te merken. Met Mieke als bekwame observator heb ik in mijn doen en laten veel meer evenwicht gevonden. Mieke kan daarbij het theoretische aspect goed afwisselen met praktische tips en tools. Hart, ziel en fysiek lichaam zijn nu meer aanwezig als boodschappers, naast het altijd actieve hoofd.
Mieke is een hele fijne coach. In het kader van intervisie heb ik voor haptonomische coaching gekozen, omdat dit uit mijn comfortzone leek te liggen. Ik ging er zonder leervraag in. De intake met Mieke was erg prettig en gaf al meteen veel inzichten. Zij liet mij direct ‘voelen’ hoe ik mijn houding en lichaam op verschillende manieren kon inzetten en wat het effect daarvan was. Ik was verbaasd hoeveel effect houding en beweging kan hebben. Kort daarna kwam Mieke bij een zitting kijken en ik heb de inzichten in de praktijk gebracht. Hierdoor kon ik voelen wat wel en niet bij mij past, en wat dus wel en niet voor mij werkt. Een echte eye-opener! Ik kan Mieke van harte aanbevelen aan eenieder die meer zelfinzicht wil krijgen.
De sessies bij Mieke hebben mij veel gebracht en ik heb ze als zeer waardevol en fijn ervaren. Mieke is geduldig, warm, relaxt en ze laat je op je gemak voelen.
Ik wilde even bij je terugkomen en nogmaals danken voor de haptonomie sessie. Ik heb er heel veel aan gehad. Ik vond het onwijs leuk om met jou te sparren en leren over mijn eigen energieverbruik. Ik hoop dat onze paden in de toekomst weer zullen kruizen.
In het kader van intervisie heeft Mieke mij geobserveerd tijdens een werkinhoudelijk gesprek met een collega. Ik heb de coaching als zeer waardevol en prettig ervaren. Ze is een open persoon en geeft direct een gevoel van vertrouwen. Dankzij haar tips sta ik sterker in (werk)inhoudelijke gesprekken en lukt het mij om spanningen in mijn lijf zachter te maken.
Ik heb met Mieke kennis gemaakt in het kader van haptonomische intervisie/ coaching. Mieke heeft mij goede adviezen gegeven om meer ontspannen mijn werk te kunnen doen. Ze is erg deskundig en het contact met haar verliep prettig en gemakkelijk. Ze zet je aan het denken! Ik was zo onder de indruk van deze vorm van intervisie/ coaching dat ik besloten heb verder stappen te zetten.
Ik heb twee hele fijne sessies gehad met Mieke, waarin zij mij heel goed op weg heeft geholpen met mijn hulpvraag en mij hele nuttige en bruikbare tips heeft gegeven. Ik vond het daarbij bijzonder knap dat Mieke er in korte tijd goed in slaagde om mij te doorgronden en een beeld van mij te vormen en dat vervolgens duidelijk op mij kon overbrengen. Dit gaf mij niet alleen leerzame nieuwe inzichten, maar ook het gevoel dat zij echt naar mij luisterde, zich goed in mij kon verplaatsen en op een prettige wijze met mij meedacht.
Mieke heeft bij een zitting van mij meegekeken waar relatief weinig gebeurde omdat er weinig verdachten aanwezig waren. Toch heeft zij mij op basis daarvan hele waardevolle feedback kunnen geven. Ik vind het heel bijzonder hoe zij op basis van mijn houding en stem precies zag welk thema er speelt. In het nagesprek voelde Mieke precies aan tot hoever ze moest doorvragen en wanneer ze het even moest laten gaan omdat het te indringend werd. Ze heeft mij concrete tips gegeven om met het thema aan de slag te gaan. Ik heb die tips inmiddels al meermalen toegepast op zitting en ik voel mij daardoor zekerder en comfortabeler. Heel erg bedankt en misschien tot een volgende keer😊
Ik vond de haptonomische coaching door Mieke heel nuttig (en leuk). Als rechter ben je je erg bewust van wat je zegt, maar ‘hoe je erbij zit’ is natuurlijk ook heel belangrijk. Mieke gaf mij goed terug wat haar was opgevallen, zowel aan mijn lichaamshouding als aan de mimiek van mijn gezicht. Ze hield me daarmee een mooie spiegel voor: ineens zag ik mezelf zitten. En daarmee is ook mijn gereedschapskist als rechter weer uitgebreid!
Het haptonomische feedback traject met Mieke heb ik ervaren als bijzonder en helpend. Het bestond uit een voorgesprek, het door haar bijwonen van een van mijn rechtszaken en een nagesprek. Zij gaf daarbij een heldere uitleg over de haptonomie in het algemeen en haar werkwijze in dit traject. Mieke observeerde tijdens de drie programma onderdelen met name mijn lichaamshouding en mijn manier van communiceren met haar en met de partijen in de rechtszaak. Dat gaf mij meer inzicht in mogelijkheden om mijn energie beter te doseren en daarmee de aard van mijn communicatie ook meer op de andere gespreksdeelnemers af te stemmen. Het bijzondere van de haptonomische aanpak is daarbij voor mij dat een kleine aanpassing in houding en aandacht veel effect kan hebben op mijn aanwezigheid en deelname aan het gesprek. Het was fijn om eens buiten de geijkte feedback kaders te komen!
De coaching van Mieke heeft ervoor gezorgd dat ik mij meer bewust ben van de gevolgen van mijn lichaamshouding en non-verbale communicatie voor mijn uitstraling en het gesprek op zitting. Mieke heeft mij geleerd ik met een andere houding ervoor kan zorgen dat ik meer rust en gezag uitstraal, waardoor de gesprekken op zitting effectiever verlopen. Ook merk ik meer stevigheid en rust te ervaren als ik aandacht besteed aan mijn houding. Doordat Mieke naar een zitting is komen kijken, kon zij mij goed van persoonlijke feedback voorzien die ook écht op de praktijk is gericht. Ik heb de coaching ervaren als een mooie aanvulling voor mijn werk als rechter.
De intervisie met Mieke heb ik als bijzonder positief ervaren. Ik had van tevoren niet echt een idee wat we precies zouden gaan doen, maar dit veranderde bij het eerste contact. Tijdens de kennismaking hebben we gesproken over mijn houding, de manier waarop ik beweeg en hoe ik me daarbij voel. Direct werd me duidelijk dat een verandering daarin effect heeft op hoe ik me voel en wat ik non-verbaal uitstraal. Ook heb ik ervaren dat je je houding kan veranderen en daarmee kan inzetten met een doel. Op dezelfde dag heeft Mieke een zitting bijgewoond en heb ik ervaren dat ons gesprek effect heeft gehad. Ik heb tijdens de zitting kunnen oefenen door te veranderen van houding (meer actief, of iets minder actief en meer naar achteren leunend) en te ervaren welk effect dat had. Ons nagesprek was vervolgens ook nuttig omdat Mieke heeft verteld wat zij tijdens de zitting heeft gezien. Ik hoop in de toekomst nogmaals een afspraak met Mieke te maken voor coaching.
Ik schreef mij in voor de intervisie van Mieke, omdat een vriendin goede ervaring had met haptonomie, zonder vooraf bedachte ‘hulpvraag’. Tijdens de intake had ik meteen al zulke ‘eye-openers’. Door de oefeningen die Mieke me liet doen, werd ik mij bewust van spanning die ik (zonder daarvan bewust te zijn) op bepaalde plekken in mijn lichaam heb, waardoor ik minder effectief over kom. Mieke hielp mij om mogelijke oorzaken van die spanning boven water te brengen en, misschien nog wel belangrijker, gaf mij ook meteen handvatten om van die spanning af te komen. Ik zie ernaar uit om die in mijn werk en dagelijks leven toe te gaan passen. Veel dank Mieke!
Nieuwsgierig naar haptonomie in Den Haag?
Bel of mail voor een vrijblijvende telefonische kennismaking. Je bent van harte welkom!
Hapto aan Zee | Haptonomie Den Haag
Hapto aan Zee
06-50919338
Mieke Aardoom
